Jak zarządzać swoim czasem? Poradnik, część 2

 W poprzedniej części omówiliśmy sobie już kilka spraw dotyczących zarządzania czasem. Wspominane było jasne określanie możliwych celów, przygotowanie listy, zastanowienie się nad czasem realizacji, ograniczeniu tylko do listy oraz dopisywanie do listy niecierpiących zwłoki, bieżących wydarzeń.

Kolejną rzeczą, o której warto pamiętać, jest to, żeby nie odkładać niczego na później. Każdy nowy dzień lub tydzień rozpocznij nową listą. W ten sposób unikniesz długiego „wiszenia” na liście niektórych zadań oraz łatwiejsze będzie unikanie odkładania ich na później.

Ważne jest też skupienie. Nie rozpraszaj się, realizuj cele pojedynczo, z wyjątkiem tych, które są ze sobą powiązane. Nie wybiegaj w przyszłość i trzymaj się obecnego zadania. Dzięki temu będziesz skoncentrowany, a w wyniku tego – efektywny.
Planować można wszystko. Od obowiązków, przez sprawy, które nie są dla Ciebie zbyt przyjemne, po urlop i wypoczynek. Dokładne przygotowanie i zaplanowanie sobie czasu na zapewni spokój. Jeśli odhaczysz kolejne cele jako zrobione, będziesz usatysfakcjonowany. A zaplanowany wypoczynek to pełny wypoczynek.

Dobre planowanie pomaga zaoszczędzić czas. Nie musisz zastanawiać się nad tym, co jeszcze miałeś zrobić. Dzięki liście będziesz spokojniejszy i pewniejszy siebie. Dzięki zapisywaniu swoich pomysłów, możesz dostrzec też przyjemne aspekty spraw, które bez planowania nie były zbyt przyjemne.

I pamiętaj – czas to pieniądz. Żeby dobrze go wykorzystywać, musisz być czujny. Nie możesz dać się rozpraszać. W skutecznym wykorzystywaniu swojego czasu pomoże asertywność – przedkładanie problemów innych nad swoje powoduje, że odbiegasz od swoich celów. Oczywiście nie chodzi tu o egoizm, tylko o wzajemny szacunek do swojej pracy.
Dobre planowanie swojego czasu zaprowadzi porządek i spokój w Twoim życiu. Na początku może być trudno przyzwyczaić się do nowego trybu. Jednak jest o co walczyć, dlatego nie poddawaj się i nie przejmuj, kiedy coś nie wychodzi. Gdy się uda, będziesz szczęśliwy.
 

 

Zobacz również