- 9 czerwca 2016
Czy bycia HR Biznes Partnerem można się...
- 9 czerwca 2016
Kim jest HR-owiec?
- 9 czerwca 2016
HR miękki a HR twardy
Czym jest HR w organizacji?
Każdy przedsiębiorca zna pojęcie „human resources”. Co jednak tak naprawdę kryje się za tym określeniem? Jaki potencjał drzemie w tym dziale?
Obowiązki działu zarządzania zasobami ludzkimi są bardzo szerokie. Wiele zależy od opinii zarządu na temat użyteczności specjalistów od HR, ale także od aktywności zespołu w firmie. Można jednak zaobserwować tendencję do wzrostu znaczenia działu HR w firmach.
Zarządzanie zasobami ludzkimi jest procesem. Koordynacja, doglądanie tego procesu, a także propozycja narzędzi, które mają w tym pomóc – to spora część zadań działu human resources. Odpowiada on też za komunikację na linii właściciel bądź zarząd firmy – pracownik.
Czy jednak HR jest aż tak bardzo potrzebny? Przecież ocenę działu może wykonać jego menadżer. Takie podejście jest skuteczne w małych firmach, w których jest tylko jeden lub kilka działów. Jednak jeśli firma jest bardzo złożona, konieczny jest zintegrowany system oceny. Dzięki niemu wszystkie wyniki można porównać do siebie i wdrożyć odpowiednie działania.
Ważnym zadaniem działu HR jest też tzw. bufor. Dzięki niemu można wypracować kompromisy, które zadowolą zarówno zarząd, jak i pracowników. Dzięki temu firma zyskuje zmotywowanych, docenionych pracowników. Uzyskanie takiego porozumienia wcale nie jest łatwe. Dział Personalny dba także o przestrzeganie hierarchii i respektowanie zależności służbowych. Dzięki niemu żadne z ogniw zarządzania nie jest pomijane. Posiadanie specjalistów od Human Resources jest o tyle ważne, że każda firma jest inna i potrzebuje działań dostosowanych specjalnie do niej.
Dobry dział HR jest skuteczny w działaniu, skutecznie przedstawia swoje pomysły, przekonuje do nich oraz je wdraża. Jego sukcesem jest zadowolenie na równi pracodawcy i pracowników. Ten pierwszy uzyskuje efektywnych i zmotywowanych specjalistów. Druga grupa natomiast jest zmotywowana do pracy oraz z niej zadowolona – i chce zostać na dłużej. Dobra współpraca skutkuje sukcesem zarówno całej firmy, jak i jednostki.
Top 3